Bilsnål stadsutveckling är en växande trend som främjar alternativa mobilitetslösningar som gång, cykel och kollektivtrafik. Under detta seminarium lyfter vi tre sällan synliggjorda vinster: barns utemiljö, jämställdhet och ekosystemtjänster, samt vårt praktiska exempel, Brf. Nouvelle i Upplands Väsby.

Medverkande:
  • Titti Olsson, chefredaktör Tidskriften STAD, Tankesmedjan Movium
  • Charlotta Faith-Ell, Nätverket Jämställdhet i transportsektorn & WSP
  • Marcus Hedblom, forskare i urbanekologi, SLU
  • Anna Sundman, arkitekt och partner på TIP, Theory Into Practice
  • Josefin Wangel, moderator/biträdande programchef SLU Urban Futures, SLU

Seminariet anordnas av SLU Urban Futures,Hanna Weiber-Post och Josefin Wangel.

Länk till program

“Energimyndigheten bedömer att projektets inriktning ligger väl i linje med utlysningens inriktning genom att på ett gränsöverskridande, innovativt sätt möta energi- och klimatutmaningar för stadsplanering. Vidare har projektet ett stort fokus på mobilitetslösningar som möter medborgarnas behov och även har möjlighet att visa på fördelar för hälsa och välmående. Projektets ambition att förflytta policy till ett nytt normalläge bedöms vara relevant och ha potential att generera stor samhälls- och miljönytta.“

Mo-bo kommer medverkar i programmet för experimentell utveckling med våra verklighetstester där vi utvecklar arkitektur utifrån de nya förutsättningar som digitaliseringen och delningsekonomin möjliggör.

Målet är en omställning från dagens “Normal” inom bostadsarkitektur och stadsplanering med fokus på privatbilism till “New Normal” med fokus på transportbehov, lösningars kapacitet och klimateffekter.

Viable Cities är ett strategiskt innovationsprogram för smarta och hållbara städer och är den hittills största satsningen som genomförts i Sverige på forskning och innovation om smarta och hållbara städer.

Läs pressmeddelandet från Viable Cities

Här finns alla beviljade projekt

Mo-bo har även fått sin egna projektsida på Viable Cities

 

Syftet med exempelsamlingen är att inspirera kommuner och andra aktörer att arbeta för en ökad och säker cykling och sprida kunskap om hur planering kan användas för att öka cyklingen. Mo-Bo är med som ett av flera lärande exempel, och vi delar Boverkets analys att de som kan förändra nuläget är främst kommunernas arbete med rätt incitament i planerings skedet.

Lärande exempel på hur cykling har beaktats i samhällsplaneringen

 

Upplands Väsby kommun har genom Mo-Bo utvecklat en detaljplan för ett flerbostadshus som främjar delningsekonomi, hållbara livsstilar och ekosystemtjänster. Till skillnad från andra planbestämmelser formuleras krav utifrån de boendes resbehov, inte utifrån antal fordon. Alla boende får tillgång till delade elcyklar och bilar. Hör planarkitekt Mats Åberg berätta om att våga testa något nytt! Detaljplanen har nu vunnit laga kraft.

Se Upplands Väsbys film om arbetet

Med temat Mobilitet som en del utav boendet var det helt rätt forum att både presentera Mo-Bo för övriga medverkande samt att lyssna till övriga satsningar runt om i Sverige. Det var kul att se flera representanter för allmännyttan och ett stort intresse hos alla medverkande.

Vi tar med oss en intressant rapport gjord av Intermetra 2018 Kombinerad mobilitet – Kundperspektiv  . En spännande läsning om kundperspektivet, om “early adopters” och “early majority”

KOMPIS är initierat av Regeringens samverkansgrupp för Nästa generations resor och transporter, och är ett projekt under Drive Sweden, finansierat av Vinnova, och syftar till att främja framväxten av kombinerad mobilitet i Sverige.

Byggande och byggnader leder idag till stora koldioxidutsläpp. Men det är möjligt att minska klimatpåverkan, och den utvecklingen vill vi aktivt bidra till. Vi har därför tagit hjälp av Grön BoStad och IVL Svenska Miljöinstitutet för att göra en jämförande livscykelanalys på Brf Nouvelle i Upplands Väsby, Mo-Bo första testbädd.

Jämfört med ett “normalhus” behöver vår “New Normal”-lösning bara en tredjedel så stor byggnadsvolym för gemensamma ytor. IVLs livscykelanalys kommer jämföra “Normal” och “New Normal” på samma fastighet och därmed visa vilka effekter Mo-Bo-konceptet får för byggnadens koldioxidutsläpp.

Vi vill med den jämförande analysen synliggöra delningsekonomins potential för klimatsmart planering och byggande.

Vi fortsätter med innovationsprojektet och ansöker till steg 2 i Vinnovas Utmaningsdriven Innovation. Vi har utökat konstellationen med Minoza, Trivector och Uppsala kommun och vi har utökat med två nya testbäddar.

– Politikerna har sagt att det här är ett sätt att inte bygga för alla. Men det bygger på ett feltänk. Det är i själva verket tvärtom, där alla som lever utan bil i Upplands Väsby just nu blir exkluderade och får betala dyrare hyror på grund av alla som vill ha bilparkeringar. För det är dyrt att bygga parkeringsplatser, tillägger Törnsten, och frågar om Laterre genom den parkeringsfria brf Nouvelle har kunnat få ned priserna på lägenheterna.

– Det är marknadsmässiga priser. Men vi har en låg belåningsgrad och låga driftskostnader, eftersom vi inte har ett stort garage som behöver underhållas. Så vi har kunnat ha ganska låga avgifter, och då ingår medlemskap i bilpool och cykelpool, svarar Erika Lundvall.
Läs hela artikeln här

TIP beviljas stöd ur Naturvårdsverkets utlysning “Stadsinnovationer” för vårt pågående arbete med mobilitetslösningar för bostäder, nu fortsätter vi arbetet med en förstudie för Slakthusområdet. Extra glada blir vi av den här fina motiveringen:

“Åtgärden bedöms vara en av de som har högst innovationsgrad, bedöms ha störst möjlighet till genomförande och som främjar en miljömässig, social och ekonomisk hållbar utveckling.”

Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida om utlysningen Stadsinnovationer – stöd för spetstekniker och avancerade systemlösningar.

Vi samlade alla parters för att planera aktiviteterna för steg 2. Vilka arbetspaket vi vill skapa, och vilka parter som jobbar med vad.